pondělí 8. listopadu 2010

Trochu jiné školy

Protože jsem se již setkal jak s názory, které tyto školy vnímají naprosto mylně, tak s celkovou neznalostí tohoto druhu škol, rozhodl jsem se, že napíšu něco málo o alternativních školách a vysvětlím některé základní pojmy, které jsou důležité pro lepší pochopení tohoto tématu. Pro podrobnější informace doporučuji se podívat na zdroje, které uvádím na konci článku.

Co jsou alternativní školy?

Tyto školy vznikly jako reakce na špatné zlozvyky klasických škol, které děti zatěžují zbytečnou teorií, kterou musejí znát nazpaměť, mechanickému učení, negativnímu hodnocení žáků, nedostatku aktivity a zapojení se do hodiny. Naproti tomu alternativní školy se snaží děti zaujmout a vytvořit jim vhodné prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte. Děti se aktivně zapojují do hodin, spoluvytvářejí výuku a učitel není tím, kdo by je do něčeho nutil, ale spíše se je snaží vést správným směrem a nechat vyniknout jejich schopnosti.
 Setkal jsem se s názorem, že tento způsob výuky povede k anarchii, kde si děti budou pouze hrát a nic se nenaučí, ale tak tomu rozhodně není. Děti mají dané osnovy, které se musí naučit. Naučí se stejně mnoho jako děti klasických škol, akorát se používají účinnější metody, jak děti naučit a neznechutit jim školu. Děti se učí větší samostatnosti, zodpovědnosti, jak spolu jednotlivé předměty souvisí a jak věci fungují v praxi. Děti jsou hodnoceny obsáhlejším textem, kde jsou popsány jejich přednosti i nedostatky a kde došlo ke zlepšení.
Školy úzce spolupracují s rodiči dětí, jsou pořádány různé veřejné akce a představeny dětské práce. Škola se snaží vytvořit nejvhodnější prostředí pro děti, které bude zdravé, příjemné a pohodlné. Žáci by neměli bezohledně soutěžit, ale spíše spolupracovat a vzájemně si pomáhat.

Nejznámější alternativní školy

Walfdorská

Vychází z antroposofie Rudolfa Steinera, který chtěl vytvořit školu na demokratických principech s rozvojem tvůrčích a sociálních dovedností. Učitel by měl pohlížet na dítě, jako na duchovní bytost, která se musí naučit rozhodovat a jednou převzít výchovu sebe sama.

Montessori

Byla založena italskou malířkou. Třída je rozdělena na tzv. centra – stolky, kde jsou police s různým zaměřením – matematika, čeština, atd. Mezi centry je dostatečný prostor pro odpočinek. Děti si volí, co budou daný den dělat a učitel je vede (spíše pouze směřuje) ke správnému řešení. Důraz je kladen na svobodnou volbu a samostatnost. Není vhodná pro hyperaktivní děti, je nutné plné soustředění.

Dalton

Byla založena žákyní Montessori. Uspořádání ve třídě umožňuje pohyb po třídě, skupinovou i samostatnou práci. Kladen důraz na samostatnost, odpovědnost a učit se, jak zacházet se svobodou. V Česku se učí pouze daltonské bloky na některých klasických školách.

Integrovaná tématická výuka

Podle Američanky - S. Kovalikové. Učivo integrováno k nějakému tematickému celku. Jedno celoroční téma se dělí na podtémata a ta na týdenní tématické celky. Učení probíhá velmi přirozeným způsobem s možností volného pohybu a prostorem pro individualitu. Děti se mohou podílet na výběru podtémat a vymýšlet úkoly, pomáhat mladším.

Zdravá škola

Je projekt Světové zdravotnické organizace pro Evropu. Snaží se vytvořit celkový stav fyzické, psychické a sociální pohody. Má tři základní pilíře: Pohoda prostředí, zdravé učení, otevřené partnerství. Dále tyto školy mohou používat - pohyblivá délka vyučovacích hodin, netradiční uspořádání třídy, o přestávkách k dispozici hřiště, integrované vyučování, zapojení rodičů, zdravá strava, atd.

Přírodní škola

První pokusy o realizaci byly již počátkem 20. Století. Výuka probíhá za každého počasí a celý rok v přírodě. Cílem je zdravý životní styl a kladný vztah k přírodě.

Domácí vzdělávání

Vzniklo v 60. letech 20. Století. Je legální v celé Evropské unii kromě Německa.  Rodiče učí podle platných osnov a nejméně dvakrát do roka jsou výsledky hodnoceny. Výhodou je individuální přístup rodiče, který své dítě zná. Děti si vynahrazují sociální kontakt na různých zájmových kroužcích a aktivitách.

Plusy versus mínusy

+ děti jsou lépe motivováni
+ škola hrou je zábavnější
+ učí se samostatnosti, individualitě, kreativitě
+ mohou rozhodovat o svém studiu
+ učitel vystupuje jako pomocník a rádce
+ děti se učí spolupráci, která je důležitá pro řešení konfliktů a rozporů
+ lepší fyzické i psychické zdraví dětí
+ děti lépe chápou látku
   (díky praktickému vyučování a propojení předmětů)
+větší prostor pro sebevyjádření a tolerance odlišnosti
+ učí se principům a úskalím svobody
+ lépe se vyjadřují a formulují svoje postoje
   (díky různým pracím a představením před veřejností)
+ formování hodnot k přírodě a duchovním principům
+ zapojení rodičů
+ individuální přístup ke každému dítěti
+ pečlivě vybíraní učitelé se speciálním vzděláním a pozitivním přístupem
- malý počet těchto škol
- neznalost nebo předsudky k těmto školám
- nepřipravenost dětí na metody konvenčního života
  (humanitní a alternativní obory mají stále extrémně nízké platy)
- příliš velká samostatnost vede k budoucím potížím k autoritám a pravidlům konvenčního systému
- vyžaduje spoustu času a úsilí pro rodiče dětí

Zdroje:

Žádné komentáře:

Okomentovat